سالروز ازدواج پيامبر اكرم با حضرت خديجه(س) مبارک باد
آموزشگاه شهيد محمد منتظری دو

نسب شناسی

ایشان دختر خویلد از خاندان قریش بودند بانویی بسیار پاکدامن که قبل از حضرت محمد (ص) دوبار ازدواج کردند اما هر دو شوهر ایشان از دنیا رفتند البته برخی از منابع ازدواج های قبلی حضرت خدیجه (س) را رد می کنند از طرفی ورقه بن نوفل عموی حضرت خدیجه از دانشمندان و کشیشان مسیحی بود که قبل از بعثت پیامبر(ص) در جست و جوی آئین حق به سر می برد.

دارایی و اموال
حضرت خدیجه (س) از زنان ثروتمند قریش بودند و اموال زیادی از طریق دو شوهر به ایشان به ارث رسیده بود می گویند ثروت ایشان حد و مرز نداشت و کاروان های بازرگانی شام همیشه در شام یمن و طائف در حرکت بودند.

موقعیت اجتماعی

آن طور که مورخین نوشته اند حضرت خدیجه (س) از زنان صاحب جمال و شرافت بودند و از موقعیت اجتماعای خوبی بر خوردار بودند و از اشراف قریش و غیر قریش خواستگاران بسیاری داشتند اما به همه آنان جواب رد می دادند.

درباره ازدواج پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) نقل قول های مختلفی وجود دارد عده ای ازدواج های قبلی حضرت خدیجه (س) را رد می کنند و عده ای تایید . درباره سن آن حضرت هم روایات مختلفی وجود دارد 25 . 28 . 30 . 40 سالگی که مشهور ترین آن همین قول آخری است . اما آنچه مهم است . این است که این ازدواج الهی ترین پیوند زناشویی است که در تاریخ بشریت انجام شده تا از نسل آنان انسان های پاکی برای تبلیغ رسالت پیامبری پا به دنیا بگذارید و ازدواج زندگی پر از عشق آن ها الگویی برای همه ما باشد اطلاعات این دو صفحه در گفت و گو با دکتر حمیدی ، استاد دانشگاه تهیه شده است.

الهی ترین ازدواج چگونه انجام شد ؟
عشق و علاقه به پیامبر (ص)
حضرت خدیجه (س) توسط عموی خود با حضرت محمد (ص) آگاه شده بودند . علاوه بر این ایشان امانت داری و صداقت حضرت را نیز از نزدیک مشاهده کرده بودند . از این رو مجذوب و شیفته پیامبر (ص) شدند و تصمیم گرفتند با ایشان ازدواج کنند .
خواستگاری
حضرت خدیجه (س) از دوست و مشاورش خواستند تا با محمد (ص) صحبت کند . پیامبر (ص) موضوع را با عمویشان ابوطالب در میان گذاشتند و خواستگاری رسمی صورت گرفت و مقدمات عروسی توسط فراهم شد.
سن زوج
درباره سن حضرت خدیجه (س) در زمان ازدواج با پیامبر (ص) نقل قول های مختلفی وجود دارد . گفته عده ای ایشان هنگام ازدواج با پیامبر 28 سال داشتند اما بیشتر مورخین سن آن حضرت را 40 سال و سن پیامبر (ص) را 25 سال عنوان کرده اند .
زندگی مشترک
حضرت خدیجه (س) 25 سال – 15 سال قبل از بعثت و 10 سال بعد از بعثت – با پیامبر(ص) با عشق و صمیمیت زندگی کردند و پیامبر (ص) نیز به ایشان علاقه بسیاری داشتند ، طوری که در زمان حیات پر برکت شان هرگز با هیچ زن دیگری ازدواج نکردند.

فرزندان پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س)
قاسم ، عبدالله ، زینب ، رقیه ، ام الکلثوم ، حضرت فاطمه زهرا (س)
حضرت فاطمه زهرا (س) : ایشان سال پنجم بعثت به دنیا آمدند زمان تولد ایشان زنان مکه و قریش از حضرت خدیجه (س) دوری می کردند . غم و اندوه بسیاری مادر ایشان را فرا گرفته بود . ناگهان 4 بانوی بلند قامت شبیه زنان بنی هاشم وارد اتاق شدند . حضرت خدیجه (س) ترسیدند . انها گفتند محزون نباش ما فرستگان پروردگار و خواهران تو هستیم  ، ساره ، آسیه ، مریم ، صفورا . آمده ایم به تو کمک کنیم روایت است هنگامی که پیامبر (ص) رحلت کردند ، جز فاطمه زهرا (س) فرزندی نداشتند .
فرزند پیامبر (ص) و ماریه قبطیه : ابراهیم
ابراهیم تنها فرزند پیامبر (ص) و ماریه قبطیه بود که در سال هشتم هجری به دنیا آمد و در سال دهم هجری در حالی که 22 ماه و چند روز از عمرش گذشته بود ، جان سپرد . روایت است که پیامبر گرامی اسلام (س) در مرگ ابراهیم بسیار گریه کردند . شخصی به آن حضرت گفت تو ما را از گریه نهی می کنی ولی خودت گریه می کنی؟ پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند این گریه نیست بلکه رحم و مهربانی است . کسی که رحم نکند مشمول رحمت الهی نمی شود به عبارت دیگر گریه ذلت و اعتراض نیست بلکه گریه عاطفب است که از قلب مهربان سرچشمه می گیرد.

مشاغل پیامبر (ص) قبل از ازدواج
چوپانی : حضرت محمد (ص) پس از بازگشت به مکه همچنان در صدق و صفا و امانت داری زندگی می کردند اما هیچ گاه نمی خواستند بیکار باشند بنابر خواسته پیامبر (ص) ابو طالب ایشان را در کارها شرکت می داد یکی از کار هایی که ایشان مدتی انجام دادند چوپانی بود . پیامبر مدتی گوسفندان مردم به صحرا می بردند و می چرانیدند اما چرا ایشان این شغل را انتخاب را انتخاب کردند:
رسول اکرم (ص) در جامعه آلوده مکه که اکثرا بت پرست بودند و انواع مفاسد در آن رواج داشت سخت آزرده خاطر می شدند از این رو می خواستند به گوشه ای بروند که چشم شان به آن همه آلدگی نیفتد.
ایشان می خواستند در بیابان به تماشای مناظر زیبای طبیعت و دشت و کوه و آسمان و ستارگان بپردازند و قلب شان سرشار از خدا شناسی و توحید شود.
شاید پیامبر اعظم (ص) می خواستند به رنج تحمل نگهداری و هدایت گوسفندان که فهم و شعور ندارند عادت کنند تا بتوانند رنج ها را در برخورد با مردم هنگام هدایت آنان تحمل کنند چنان که آن حضرت فرموده اند خداوند هیچ پیامبری را به پیامبری نفرستاد مگر این که او را مدتی چوپان کرد تا از این طریق طرز رهبری مردم را بیاموزد
ایشان با این روش می خواستند به انسان ها بیاموزند که کار عار نیست هرچند چوپانی باشد مهم خدمت به جامعه است.
رسول خاتم (ص) دو بار به عنوان بازرگان به شام مسافرت کردند که هر دو سفر شایستگی های بی حد و مرز خودشان را نشان دادند .
رسول خاتم 12 ساله بودند که همراه عمویشان ابوطالب به تجارت رفتند در همین سفر بود که با بحیرا ی مسیحی روبرو شدند و او درباره نبوت ایشان با ابو طالب سخن گفت
پیامبر در سن 24 سالگی به عنوان امین و وکیل کاروان تجارتی حضرت خدیجه (س) به شام رفتند و نتایج و ماجرای این سفر خدیجه (س) را مجذوب ایشان کرد و به ازدواج این دو منتهی شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 3 / 11 / 1391برچسب:,
ارسال توسط امور تربيتی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->


استخاره آنلاین با قرآن کریم


آمار سایت:

//
Get the Flash Player to see this player.